A 2021-1-HU01-KA122-SCH-000018578 számú Ragadd meg a jövőd! - a tanulók idegennyelvi és természettudományos készségeinek fejlesztése a STEAM, a PBE és a 4K módszerek adaptálásával a sikeres középiskolai továbbtanulásért című Erasmus+ pályázat segítségével abban a szerencsében részesültünk, hogy 2022. április 25-29-e között részt vehettünk egy spanyolországi tanulmányúton. A helyszín Ortiguiera, egy Galíciában fekvő, gyönyörű, óceánparti kis város volt.
A szakmai tanulmányút kiemelt célja az, volt gyakorlatban is megismerjük a STEAM oktatási módszer működését egy olyan iskolában, ahol ezt több éve eredményesen alkalmazzák a természettudományos tantárgyak tanításában. A STEAM-metodika, az élményalapú tanulás és tanítás lényege, hogy a jelenségekre koncentrál és az azokban megjelenő többrétű tudásra, mintsem a tantárgyakra bontásra alapoznak. A természettudományos tantárgyak közötti koncentráció, a tevékenységeken keresztül történő, tapasztalati úton való tanulást támogatja.
Többféle tanítási órát láttunk különböző korosztályoknál. Az iskola és tanítási órák szerkezete az itthonitól eltérő. Az 50, illetve 55 perces tanórákon rendre két pedagógus van jelen, az egyikük a folyamatok különböző mértékű irányítását végzi, a másikuk inkább segítségnyújtó szerepet tölt be. Az alsóbb évfolyamok 6-12, a felsősök 13-16 éves korukig járnak a megfelelő iskolarendszerbe. Már a legkisebb korosztálynál is elkezdődik a STEAM metodika alkalmazása, de itt még hangsúlyosabb a tanári szerep. A feladatok ismertetése után azonban a gyerekek az előre meghatározott csoportokban önállóan (egy-egy alkalommal tanári segítséggel) dolgoznak, tevékenykednek. Az órán irányítópultot állítanak össze, mellyel egy számítógépes játékot lehet irányítani úgy, hogy egyikük a tápegység, a másik két társ pedig úgy tudja irányítani a figurát csoportmunkában, hogy egymással érintkeznek.
A gyerekek nagyon élvezték, a szerepeket cserélték. Maguktól rájöttek, hogy csak akkor működik a rendszer, ha egymással érintkeznek. Természetesen ez nagyobb munkazajjal is jár, de ez a csoportmunka velejárója. A tanár(ok) az óra nagyrészében a háttérbe vonulnak, csak akkor avatkoznak közbe, ha a gyerekek igénylik. A nagyobb korosztályoknál, már szinte egész órán önállóan (csoportonként) tevékenykednek a saját projektjükön. Egy tanórán a különböző csoportok különböző programokat használnak (Scratch, Mikrobit, Makey makey, Tinkercad). A legtöbb ilyen programhoz alapkészlet szükséges, ezt az állam biztosítja számukra.
Rendkívül érdekes volt számunkra ellátogatni egy tudományos vásárra, ahol a környező iskolák tanulói mutattak be kísérleteket, tudományos megfigyelési eredményeket Santiago de Compostela városában.
Összességében nagyon hasznosan és kellemesen telt el a hét, tengernyi ötlettel gyarapodtunk, mind az általános, mind a középiskolai szakmai látogatás alatt, emellett pedig egy rövid betekintést nyertünk Galícia kulturális értékeibe, hagyományaiba, látnivalóiba.
A résztvevők: Molnárné Földes Ágnes, Janovák László, Kovács Tamás