Az egyhetes módszertani továbbképzést az Executive Training Institute szervezte általános és középiskolai tanárok részére Máltán. A kurzus témája: CLIL – Online Tools for Teachers working with CLIL. Azért választottam ezt a kurzust, mert itt a kurzus leírása a CLIL módszeren felül olyan ITK eszközök és programok ismertetését tartalmazta, amelyek alkalmazhatók bármilyen tantárgy tanítása során. Ezen felül bíztam abban, hogy a CLIL módszert már használó kollégák tapasztalataiból több módszert, esetleg jó gyakorlatot adaptálhatunk iskolánkban. A kurzuson tizenegy tanár vett részt, Németországból, Spanyolországból, Franciaországból, Olaszországból, Írországból, Csehországból és Ausztriából, Magyarországról ketten érkeztünk. A kollégák között volt nyelvtanár, matematika-, testnevelés-, kémia-, földrajz- és történelemtanár általános és középiskolákból egyaránt. A nemzetközi csoport nyitottan, egymást inspirálóan tudott együtt dolgozni, a kapcsolatot azóta is tartom több kollégával.
Az első nap elemeztük a CLIL tanítás célját, módszertanát, előnyeit, nehézségeit. A képzés során jó arányban váltották egymást az elméleti megközelítések és gyakorlati alkalmazásaik. A második naptól kezdve több időt szántunk arra, hogy a továbbképzésen szóba került kérdésekről, feladatokról saját, akár negatív, akár pozitív tapasztalatokat is megoszthassunk, amely minden alkalommal rendkívül hasznosnak bizonyult, hiszen többféle tantárgyi megközelítés is szóba került.
Minden órát használtunk IKT eszközöket, új internetes felületeket ismertünk meg (pl Multidict, Wordlink, Hot potatoes). Az újonnan megismert anyagok felhasználásával kis csoportokban mini órákat terveztünk, melyeket egymásnak be is mutattunk, majd megvitattunk, a lehetséges adaptációkat is figyelembe véve. Számomra az ilyen típusú feladatok kifejezetten inspirálóak voltak. Sokat foglalkoztunk még az órák alapfelépítésével, pl. egy óra időtartamának felosztására, az idegen nyelvi feladatok alkalmazásának lehetőségeivel. Sok új feladatot ismerhettünk meg, melyek közül leginkább a kreatívabb, a diákok bevonására építő bemelegítő feladatokat, ezen felül az ismeretek rendszerezésére használható feladatokat találtam érdekesnek és széles körben, több nyelvi szinten, ezen bármelyik tantárgy tanításában használhatónak.
A hét során egy tapasztalat trénerünk volt, akik különböző megközelítéseket volt képes továbbadni. Mivel a világ számos pontján oktatott már, előadásából és az azt követő beszélgetésekből rengeteg nagyon hasznos, egyszerű feladatot tanulhattunk.
Az órák mellett rendszeresen részt vehettünk kulturális eseményeken, kirándulásokon a szigeten. A kollégákkal való napi együttlét, a közös étkezések és esti beszélgetések szintén felejthetetlen élmények maradnak.
Hazaérkezésem után a tanévnyitó értekezleten számoltam be a tapasztalatokról és az érdeklődő kollégáknak bemutattam a megismert online felületeket, online feladatokat.
Kaszab Éva nyelvtanár