EFOP-3.3.5-17-2017-00029
„Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő Iskolai Közösségi Program Kísérleti megvalósítása a Kecskeméti Tankerületi Központban”
Szakmai beszámoló a 2019-3-28 számú tematikus hétről
2019. június 17-21. között került megrendezésre az EFOP pályázat keretein belül „Blog készítés rejtelmei” című digitális világ, tudatos médiahasználat, digitális alkotás tábor. A táborban 25 gyermek vett részt iskolánk 4. és 6. évfolyamából.
A napközis táborban a problémamegoldó gondolkodás, csoportmunkára való törekvés, együttműködő viselkedés, szociális érdekérvényesítő képességek: együttműködés, segítés, versengési, vezetési képesség, valamint az érzelmi képességek: kifejezés, felismerés, megértés, szabályozás a kommunikáció és empátia fejlesztése zajlott. Célunk volt ezek mellett, hogy a gyerekek legyenek képesek felismerni, megkülönböztetni a különböző típusú blogokat.
Legyenek képesek a netikett szabályait betartva kommunikálni, véleményt kifejezni és sablonok alapján, vagy akár a nélkül saját, tematikus blogot vagy weboldalt létrehozni, arra tartalmat feltölteni. Fontos volt számunkra, hogy élményekkel teli, tartalmas hetet tölthessenek el a gyerekek a táborunkban.
1.nap
Az első nap az ismerkedés, csoportok kialakítása, szabályok megfogalmazása volt a cél. A program által nyújtott játékok közelebb hozták egymáshoz a gyerekeket, megtanulták egymás neveit. Megismerkedtek a blogok típusaival, a NETIKETT szabályaival.
2.nap
Rövid játék után csoportmunkában dolgozva példákat gyűjtöttünk arra, hogy milyen blogokat olvasnak a résztvevők, milyen online tartalmakkal találkoznak a hétköznapokban. Elemeztünk már meglévő blogokat az alapján, hogy mennyire objektív egy poszt, mennyire hiteles és feltétel nélkül elfogadható. Mobiltelefonok segítségével összehasonlítottuk a blogok window-os, android-os és IOS-es felületét, megjelenését.
Elemeztünk blogokat. Olyan dolgokat kellett gyűjteni, amik tetszenek, és amik nem. Print-screenel kellett lementeniük és prezentációba szerkeszteni. Majd bemutatni a többieknek indoklással együtt. Wordben plakátokat készítettünk a következő témákról: plágium, szerzői jog, hivatkozások, források megjelölése, hoax, cyberbullyng, spam, állhírek… A kész plakátokat mini kiállításként bemutattuk egymásnak.
3.nap
A kecskeméti Malom Moziba mentünk. Megnéztünk egy 2d-s és egy 3d-s mozifilmet. Részt vettünk egy külön mozitúrán, ahol megfigyelhettük a mozigépész munkáját és a géptermet. A gyerekek beleláthattak a digitális mozizás rejtelmeibe, a filmek, reklámok elhelyezésének menetébe, illetve a forgalmazással kapcsolatos teendőkbe.
A korábban elkezdett blogokat tartalommal töltöttük fel. Bejegyzéseket írtunk, fotókat és videókat helyeztünk el benne.
4.nap
Folytattuk a tartalom szerkesztését illetve megtanultuk a blog testreszabásának lehetőségeit. Favicont szerkesztett mindenki a saját blogjának. Az előre elkészített sablonokat átalakítottuk. Különböző modulokat helyeztünk el a blogfelületen például: reklám, látogatási statisztika, nyelvi fordító, üzenet küldési illetve keresési lehetőség.
5. nap
Az utolsó napot egymás blogjának elemzésével kezdtük. Lehetett ötleteket meríteni, és a megszerzett tudást a saját blogban felhasználni.
A délután konferencia jelleggel bemutathatta mindenki a saját blogját, a projektor segítségével kivetítette, és rövid előadás formájában elmesélhette a többieknek a nehézségeket, egyedi ötleteket, és azt hogy melyik része tetszett neki a legjobban.
Táborzárásként közös beszélgetés formájában megvitattuk a héten szerzett tapasztalatokat, jó és rossz élményeket, és azt, hogy a hét elején megfogalmazott elvárások teljesültek-e.
Összegzés
A játékok és tevékenységek megvalósítása során komplex képességfejlesztés valósult meg. A változatos programoknak köszönhetően sok új élménnyel. tapasztalattal térhettek haza. Új barátságok született, és mindenki nagy lelkesedéssel szeretné a nyári szünetben folytatni a saját blogját.
Radványi Nagy Ildikó
táborvezető