csütörtök, november 21, 2024
ROKSTORIES ERROR: File not found: images/stories/CIKKEK/2024/rendőrségi%20nyiltnap/1.jpg
image image image image image image image image
Nemzeti Összetartozás Napja Nemzeti Összetartozás Napja iskolánkban.
Fenntarthatósági témahét - Föld napja FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT - FÖLD NAPJA április 22.   A Föld napja mozgalom egyik jelmondata: „Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?”
Rendőrségi nyílt nap Rendőségi nyílt napon vett részt iskolánk 6. évfolyama.
Fogódzó Gála Április 19-én pénteken hagyományainkhoz híven 21. alkalommal ismét megrendezésre került a Fogódzó Gyermek Segélyezési Egyesület által szervezett, iskolai Gála műsor.
Angol nyelvi ügyeskedő verseny A Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola ebben a tanévben is megrendezte a városi szintű, Angol nyelvi ügyeskedő versenyét az 5-6. évfolyamos tanulók számára. 
Szlovén diákok látogatása a Rákócziban A Rákóczi-héten, az Erasmus+ projekt keretében, az OŠ Rudolfa Maistra iskolából, Šentilj faluból, Szlovéniából 10 tanuló és 2 kísérőtanár látogatott el iskolánkba 2024. március 18-22-e között.
Táncverseny Csömörön Tánciskolás verseny volt a Rákóczis táncosokkal 2024. február 10-én vasárnap.
Kölyökatlétika Iskolánkban már hagyomány, hogy megrendezésre kerül a város nagycsoportos óvodásai között a Kölyökatlétika verseny.

11.09.15.

Írásbeli feladatsorok

 

Tájékoztató a középfokú beiskolázás egységes írásbeli felvételi vizsgáinak

 - magyar nyelvi és matematika - feladatlapjairól

Általános információk a feladatlapokról

A felvételi vizsgán részt vevő diákoknak mind a magyar nyelvi, mind a matematika írásbeli vizsgákon 45 perc alatt tíz feladatból álló feladatsort kell megoldaniuk, ezzel tárgyanként 50-50 pontot szerezhetnek.

A dolgozat megírásakor a rajzokat ceruzával, minden egyéb írásbeli munkát kék vagy fekete színű tintával kell elkészíteni.

tovabbtanulas.01

A feladatlapokat készítő – gyakorló pedagógusokból álló – bizottságok a Nemzeti alaptanterv alapján állítják össze a feladatsorokat. Munkájukban alapelv, hogy nem részesítik előnyben egyik jelenleg forgalomban lévő tankönyvcsalád anyagát sem. Azzal is számolnak, hogy az egyes iskolákban a tananyag feldolgozása nem egyforma ütemű, ezért a feladatlapok elsősorban az adott évfolyamot megelőző évfolyamok tematikus anyagára építenek. Az új kerettantervek 2013. szeptember 1-jén felmenő rendszerben kerültek bevezetésre az 1. az 5. és a 9. évfolyamokon. A tanulók felkészülésének segítése érdekében a felvételizők számára a feladatlap-készítő bizottságok az új kerettantervek alapján összeállították azon témakörök listáját, amelyekkel a felvételizők a központi írásbeli felvételi feladatokban találkozhatnak majd. Fontos, hogy a korábbi feladatsorok ez esetben is alkalmasak a vizsgára való eredményes felkészülésre.

Az írásbeli felvételi vizsga elsődleges célja az eredményes középiskolai tanuláshoz szükséges alapvető készségek és képességek, kompetenciák felmérése, ezért egyik feladatlap sem hagyományos tantárgyi teszt. A konkrét ismeretek, a tanulási folyamatban megismert, begyakorolt eljárások alkalmazása mellett egyes feladatok újszerű összefüggésekben, szokatlan módon is teret nyitnak a tanultak mozgósításának, az ötletes alkalmazás képességének, a kreativitásnak.

A feladatlapok összeállításának szempontjai, a feladattípusok belső arányai a korábbi évekhez képest alapvetően nem változnak, így az OH honlapján megtalálható korábbi feladatsorok továbbra is segítik a felkészülést.

tovabbtanulas.02

A magyar nyelvi feladatlapokról

A tízből kilenc feladat egy-egy részkérdéshez, részképességhez kapcsolódik. Megoldásukhoz a tanulóknak a korábbi években elsajátított nyelvi, kommunikációs és helyesírási ismeretekkel kell rendelkezniük, valamint bizonyságot kell tenniük az életkoruknak megfelelő szövegértési, szövegalkotási, gondolkodási képességekről és íráskészségről. A feladatok tehát a korábbi évfolyamokon tanultak alkalmazását kívánják meg, s elsősorban nem a nyelvtani ismeretanyag reprodukálását mérik, hanem az anyanyelvi készségek működésének színvonalát és az alapvető gondolkodási műveletekben való biztonság fokát (pl. felismerés, rendezés, tömörítés, következtetés, véleményalkotás). A feladatok szépirodalmi, ismeretterjesztő és köznapi szövegekhez egyaránt kapcsolódhatnak. Az összetettebb tízedik feladat önálló szövegalkotást kíván a tanulóktól: adott témáról, adott műfajban kerek, egész, lezárt szöveget kell fogalmazniuk. A fogalmazásnak a téma megtartása és a terjedelmi kívánalom mellett (ez évfolyamonként eltérő) az alapvető nyelvhelyességi, szerkesztési, helyesírási és stílusbeli követelményeknek is meg kell felelnie.
A magyar nyelvi feladatlapok megoldásához segédeszköz nem használható.

Témakörök a magyar nyelvi feladatlaphoz

A 8. évfolyamosok számára készülő központi írásbeli magyar nyelvi feladatlapok követelményeiről

A jelenlegi 8. évfolyamos tanulók az 1-4. évfolyamokon a régi, az 5-8. évfolyamokon az új kerettanterv szerint tanultak, illetve tanulnak.

tovabbtanulas.04

Az írásbeli feladatsorokban előforduló követelmények ennek megfelelően:

  • a régi kerettanterv 1-4. évfolyamos magyar nyelv és irodalom tantárgyának teljes tananyaga az évfolyamonként megadott témakörök és tartalmak szerint,
  • az új kerettanterv 5-6. évfolyamos magyar nyelv és irodalom tantárgyának teljes magyar nyelv része megadott témakörök és tartalmak szerint,valamint
  • az új kerettanterv 7-8. évfolyamos magyar nyelv és irodalom tantárgyának témaköreiből az alábbiak:
  • Szövegértés:
    - a szó szerinti, az értelmező, a kritikai és a kreatív olvasás,
    - ábrák, képek kapcsolata a szöveggel,
    - a nyomtatott és az elektronikus szövegek jellemzői.
  • Szövegalkotás:
    - olvasható, áttekinthető, tagolt íráskép,
    - elbeszélés, leírás, jellemzés, rövid érvelő szöveg, a mindennapokban megjelenő szövegek (meghívó, e-mail, SMS),
    - szerkesztési, nyelvhelyességi normák.
  • Tanulási képesség:
    - vázlat, lényegkiemelés, kulcsfogalmak, kulcsszavak felismerése,
    - ismeretterjesztő szövegek jellemzői és feldolgozásuk,
    - kérdésfeltevés, válaszadás, gondolatmenetek, magyarázatok, következtetések, összefüggések, kreatív eljárások.
  • Ismeretek a nyelvről
    - a tömegkommunikáció jellemzői, eszközei és leggyakoribb műfajai,
    - a mindennapi kommunikációs helyzetek,
    - a kapcsolatteremtés formái,
    - a mondatfajták,
    - az egyszerű mondat szerkezete, írásjelei,
    - a szószerkezet típusai,
    - a mondatrészek,
    - a viszonyszók és a mondatszók szerepe a mondatban.
  • A művészi szöveg stilisztikai-poétikai sajátosságai:
    - zeneiség, ritmus, rím,
    - ismétlés, fokozás, párhuzam, ellentét, szó szerinti és metaforikus jelentés, hasonlat, megszemélyesítés, metafora, metonímia, allegória.

tovabbtanulas.05

A fentiekben leírtak alapján az ez évi feladatlapok sem témaköreikben, sem felfogásukban, sem szerkezeti szempontból nem térnek el lényegesen az utóbbi évek feladatlapjaitól. Ennek megfelelően az előző évek feladatlapjai teljes mértékben felhasználhatók az eredményes felkészüléshez.


A matematika feladatlapokról

A matematika feladatlapok nem kizárólag a tantárgyban tanultakat mérik, hanem ehhez kapcsolódóan a tanulók gondolkodásának jellemzőit is. Az ismeretek alapeszközként szolgálnak a feladatok megértéséhez, a problémák megoldásához. Bizonyos feladatok megoldásának folyamatában a vizsgázónak többféle kompetenciát is mozgósítania kell. A feladatmegoldás sikerességében a tantárgyi ismeretek mellett fontos szerepet kaphat a feladatmegoldó készség, a problémaérzékenység, a kreativitás, a logikai biztonság, a szabálykövetés, a koncentráló képesség, vagyis a figyelem összpontosítása és tartóssága. Fontos kompetencia az életkori sajátosságoknak megfelelő szintű írásbeli kommunikáció is. Ebből következően elvárás a megoldások rendezett, olvasható, követhető írásos rögzítése.

A matematika feladatlapok megoldásához rajzeszközökön (vonalzó, körző, szögmérő) kívül más segédeszköz (pl. zsebszámológép) nem használható.

Témakörök a matematika feladatlaphoz

tovabbtanulas.06

A 8. évfolyamosok számára készülő központi írásbeli matematika feladatlapok követelményeiről

A jelenlegi 8. évfolyamos tanulók az 1-4. évfolyamokon a régi, az 5-8. évfolyamokon az új kerettanterv szerint tanultak, illetve tanulnak. Az írásbeli feladatsorokban előforduló követelmények ennek megfelelően:

A régi kerettanterv 1-4. évfolyamos matematika tantárgyának teljes tananyaga az évfolyamonként megadott témakörök és tartalmak szerint,

Az új kerettanterv 5-6. évfolyamos matematika tantárgyának teljes tananyaga a megadott témakörök és tartalmak szerint, valamint az új kerettanterv 7-8. évfolyamos matematika tantárgyának témaköreiből az alábbiak:

    • elemi kombinatorika (összeszámolás, sorrendek száma, kiválasztás)
    • matematikai állítások (igaz és hamis állítások megfogalmazása, állítások igazságának eldöntése, ha...akkor szószerkezetek megértése, alkalmazása, állítások tagadása)
    • műveletek törtekkel
    • a tizedes törtek fajtái (véges, végtelen, végtelen szakaszos)
    • a kerekítés szabályainak alkalmazása
    • pozitív egész kitevőjű hatványok ismerete, a velük végzett műveletek azonosságainak alkalmazása (azonos alapú hatványok szorzása, osztása, hatvány hatványozása, azonos kitevőjű hatványok szorzása, osztása)
    • normálalak (egynél nagyobb számokra)
    • összetett számok prímtényezős felbontása, osztó, többszörös, legnagyobb közös osztó, legkisebb közös többszörös
    • műveletek algebrai kifejezésekkel (zárójelfelbontások, összetett műveletek, a műveleti sorrend biztos ismerete, helyettesítési érték)
    • egyenletek megoldása
    • szöveges feladatok megoldása egyenlettel
    • százalékérték, százalékláb és alap meghatározása összetett feladatokban
    • két halmaz közötti hozzárendelések, alaphalmaz, képhalmaz fogalma, meghatározása egyszerű esetekben, egyértelmű, többértelmű hozzárendelés
    • függvény, értelmezési tartomány, értékkészlet fogalma, meghatározása egyszerű esetekben, függvény megadási módjai, függvény és grafikonja
    • grafikonok értelmezése, elemzése, adatok leolvasása
    • számpárok ábrázolása koordinátarendszerben
    • lineáris függvények ábrázolása képlet alapján, táblázattal és paraméterei alapján
    • szabály megállapítása grafikon és táblázat alapján
    • átlag, módusz, medián
    • gyakoriság és relatív gyakoriság, valószínűség és relatív gyakoriság kapcsolata
    • a háromszögek csoportosítása, négyszögek, speciális négyszögek
    • geometriai transzformációk megadása, alkalmazása
    • egybevágóság
    • a tengelyes tükrözés és tulajdonságai
    • a középpontos tükrözés és tulajdonságai
    • a középpontos és a tengelyes szimmetria alkalmazása, szimmetrikus alakzatok
    • a paralelogramma és a deltoid származtatása, tulajdonságai
    • kerület-, területszámítás
    • sokszögek
    • a szögekre, átlókra vonatkozó összefüggések
    • a háromszög oldalai és szögei közötti elemi összefüggések
    • a háromszög köré írt körének fogalma, tulajdonságainak alkalmazása feladatmegoldásokban
    • a háromszög beírt körének fogalma, tulajdonságainak alkalmazása feladatmegoldásokban
    • a háromszög magasságvonala, magasságpontja
    • a háromszög nevezetes vonalai
    • a kör kerülete és területe
    • a hasáb felszíne és térfogata
    • a henger felszíne és térfogata

A fentiekben leírtak alapján az ez évi feladatlapok sem témaköreikben, sem felfogásukban, sem szerkezeti szempontból nem térnek el lényegesen az utóbbi évek feladatlapjaitól. Ennek megfelelően az előző évek feladatlapjai teljes mértékben felhasználhatók az eredményes felkészüléshez.

 

A következő linken megtalálhatók a korábbi évek írásbeli felvételi feladatsorai matematikából és magyar nyelv és irodalomból megoldókulccsal együtt.

http://www.oktatas.hu/kozneveles/kozepfoku_felveteli_eljaras/kozponti_feladatsorok

Ki olvas minket?

Oldalainkat 225 vendég böngészi
Ma, Olivér napja van. Holnap Cecília napja lesz.