Angol szakos tanárként és általános iskolai tanítóként, már nagyon vártam, hogy részt vehessek 2014. július 19-27-ig Maidstone városában tartandó általános iskolai tanárok részére szervezett módszertani továbbképzésen. Mivel iskolánkban első osztálytól tanulják diákjaink az angol nyelvet ének és technika, valamint angol órákon, a továbbképzés nagyszerű lehetőséget nyújtott számomra, hogy tovább bővítsem módszertani ismereteimet, hogyan tanítsunk idegen nyelven különböző tantárgyakat.
Az angol nyelv itt elsősorban közvetítő nyelvként szerepel, miközben a tanulók más tantárgyi tudást sajátítanak el a célnyelv használatával és segítségével. Tizenkét évvel ezelőtt vettem részt hasonló külföldi tanári tanfolyamon a Comenius továbbképzés keretében az Egyesült Királyságban és már nagyon vártam, hogy újra közeli kapcsolatba kerülhessek a brit kultúrával. Miután a nyelviskola egy angol családnál biztosított számomra szállást, lehetőséget kaptam, hogy egy időre az életükbe is betekinthessek és folyamatosan kommunikálhattam velük.
A kurzus vasárnap kezdődött egy kirándulással a történelmi Canterbury városába, ahol fantasztikus idegenvezetésben volt részünk. A hétfői módszertani továbbképzésen felmérték igényeinket, hogy milyen témákról szeretnénk hallani, miután a kurzuson résztvevők többsége szintén általános iskola alsó tagozatán tanított, így előtérbe kerültek a dalok, a mesék, a különböző kézműves foglalkozásokhoz és tevékenységhez kötött nyelvi anyagok.
Sok tanórán hasznosítható, a gyermekek számára is élvezetes gyakorlatot próbálhattunk ki és saját ötleteink felhasználásával tovább bővíthettük „tanári kincsestárunkat”. A tanfolyamon részt vevő finn és japán kolléga megismertetett minket a közoktatási rendszerükkel és alkalmam volt nekem is a magyar oktatási rendszert röviden bemutatni nekik.
A dalok és mesék, különböző szituációs gyakorlatok, szókincsbővítés során differenciált feladatokat találhattunk ki az eltérő képességekkel rendelkező tanulói csoportok számára. Jó hangulatú sok zenével, tánccal, mesével, kézműves foglalkozásokkal tarkított módszertani órákon vehettem részt, amelyhez digitális tananyagot is kaptam, amelyet megoszthattam a kollégáimmal.
A negyedik napon új előadó érkezett, aki az angol általános és középiskolák szerkezeti egységéről és az oktatási rendszer sajátosságairól, felépítéséről tartott szemléletes előadást. Megismerkedhettünk az angol iskolák és tanárok minősítési rendszerével, valamint az állami, illetve magán iskolák kapcsolódásával a középiskolákhoz és az egységes oktatási rendszerhez.
Azt gondolom, hogy a továbbképzés nem egyszerűen csak egy kurzus volt, hanem megújította, felfrissítette a nyelvi tudásomat, új ötleteket adott az óráim felépítéséhez, tanulóimmal és kollégáimmal is megoszthattam élményeimet.